Eλιγμοί του Eduardo Gallan

Στο Θέατρο 104 ανέβηκε σε πανελλήνια πρώτη το έργο του Ισπανού συγγραφέα Eduardo Gallan σε σκηνοθεσία Θοδωρή Βουρνά και μετάφραση Μαρίας Φωτεινάτου.

O Eduardo Galán γεννήθηκε στη Μαδρίτη το 1957 και είναι δραματουργός, συγγραφέας, σκηνοθέτης, σεναριογράφος και καθηγητής Λογοτεχνίας. Έχει τιμηθεί με πολλά βραβεία (Premio Calderón de Teatro για το έργο La sombra del poder, Premio Lazarillo de Tormes de Teatro για το έργο La silla voladora, Premio de Teatro Enrique Llovet για το έργο La amiga del rey).

imagen_1024x768_476

Το έργο αναφέρεται στα όρια της εξουσίας. Στην κατάχρηση της εξουσίας. Πώς συμπεριφέρονται οι άνθρωποι στους άλλους όταν έχουν στα χέρια τους οποιαδήποτε μορφή εξουσίας. Είτε είναι ένας σκηνοθέτης που σε ένα casting για ένα ρόλο εκβιάζει τον υποψήφιο ηθοποιό, είτε είναι ένας υπολοχαγός που κάνει κατάχρηση της εξουσίας του σε μία γυναίκα-στρατιώτη. Ποιος ο ρόλος του θύτη και ποιος του θύματος; Kαι πώς θα αντιδράσει το υποψήφιο θύμα; Θα αμυνθεί ή θα παραδοθεί αμαχητί;

Ο Αβραάμ Λίνκολν έλεγε πως «σχεδόν όλοι οι άνθρωποι μπορούν να αντέξουν τις αντιξοότητες, αλλά αν θες να δοκιμάσεις το χαρακτήρα ενός ανθρώπου, δώσε του εξουσία». Και αυτό είναι μεγάλη αλήθεια. Δεν είναι ακριβές το ότι ο άνθρωπος μεταμορφώνεται με το που του δίνεται εξουσία. Η αλήθεια είναι πως η εξουσία λειτουργεί σαν καθρέφτης και φανερώνει το πραγματικό πρόσωπο του καθενός.

Κάθε εξουσία είναι εντελώς ταπεινωτική. Εξευτελίζει τόσο εκείνον που την ασκεί όσο κι εκείνον που την υφίσταται -Oscar Wilde

O σκηνοθέτης Θοδωρής Βουρνάς μας παρουσιάζει μία καλοστημένη και καλοδουλεμένη παράσταση με την ειδική σκηνοθετική του ματιά. Κάθε ηθοποιός έχει «τον χώρο» του. Ξεχωρίζει τις ιστορίες.

Τα σκηνικά απλά, λιτά της Κασσιανής Λεοντιάδου. Τέσσερις καθρέφτες διπλής όψεως κοσμούν και δεσπόζουν στον τοίχο και τραβούν την προσοχή μας. Την αντανάκλαση των προσώπων των ηθοποιών στους καθρέφτες χρησιμοποιεί και ο σκηνοθέτης.

Οι φωτισμοί της Κατερίνας Μαραγκουδάκη ιδιαίτεροι. Φωτίζουν τα πρόσωπα των ηθοποιών και το απόλυτο σκοτάδι χωρίζει τις ιστορίες μεταξύ τους.

Η Δήμητρα Στάικου στο ρόλο μιας νεαρής κοπέλας με όνειρα για καριέρα στρατιωτικού, όπως ο πατέρας της. Ξαφνικά βρίσκεται αντιμέτωπη με μία σκληρή πραγματικότητα. Μάχεται, φωνάζει, διαμαρτύρεται. Ντροπιάστηκε και ζητά δικαίωση. Ζητά εκδίκηση. Να τιμωρηθεί ο στρατιωτικός που κάνοντας κατάχρηση της εξουσίας του την κουρέλιασε ψυχικά και σωματικά. Πολύ καλή και δυνατή στην ερμηνεία της. Από μία γλυκιά, ερωτευμένη νεαρή κοπέλα μεταμορφώνεται σε ύαινα.

Δήμητρα-Στάικου-Ελιγμοί-1
Ο Άλεξ Νταβρής, ο υπολοχαγός, αυστηρός, άκαμπτος, ειρωνικός, έχοντας επίγνωση της δύναμης του και της εξουσίας που ασκεί στους άλλους, μεταμορφώνεται σε ένα σκληρό, αδίστακτο βιαστή, αδιαφορώντας για το κακό που προκαλεί σε ένα νεαρό κορίτσι και στα όνειρά του για στρατιωτική καριέρα. Γίνεται ένας κοινός εκβιαστής και απειλεί την κοπέλα για το τι θα της συμβεί αν τον καταγγείλει. Η ερμηνεία του δυνατή και συναρπαστική.

Αλέξανδρος-Νταβρής-Ελιγμοί-1

Ο Τάκης Παρασκευόπουλος είναι ο έμπειρος σκηνοθέτης. Εκμεταλλεύεται την δύναμή του και την ασκεί στους ηθοποιούς που ζητούν έναν ρόλο σε μία ταινία, σε μία θεατρική παράσταση. «Θα σε κάνω μεγάλο ηθοποιό». Αρκεί να υποκύψει στις ερωτικές του διαθέσεις. Ξέρει τον τρόπο να «χρησιμοποιεί» και να εκμεταλλεύεται το υποψήφιο θύμα του. Μία πολύ όμορφη ερμηνεία του νεαρού ηθοποιού, που με κάποιες πιο ανάλαφρες ατάκες, καταφέρνει να αποφορτίσει την βαριά ατμόσφαιρα.

Τάκης-Παρασκευόπουλος-Ελιγμοί-1 (1)

Ο Λάζαρος Βασιλείου, νεαρός ηθοποιός, ψάχνει για εργασία. Θέλει πάση θυσία να κερδίσει τον ρόλο στην παράσταση «Ο θάνατος του εμποράκου». Πηγαίνει με μεγάλη αισιοδοξία στο casting, έχει μάθει απταίστως τον ρόλο του. Όμως δεν είναι το πόσο καλά θα παρουσιάσει τον ρόλο, αλλά πόσο καλά θα φερθεί στον σκηνοθέτη. Ξαφνιασμένος, απογοητευμένος, νιώθει απαίσια, νιώθει ντροπιασμένος. Πολύ όμορφη η σκηνική του παρουσία.

Λάζαρος-Βασιλείου-Ελιγμοί-1

Οι νεαροί ηθοποιοί έδωσαν τον καλύτερό τους εαυτό και μας έδειξαν ότι έχουν ένα λαμπρό θεατρικό μέλλον. Με εντυπωσιακές, γεμάτες νεύρο και νεανική ορμή ερμηνείες.

« Όσο όμως κι αν οι ήρωες επιχειρούν να «αν-ελιχτούν», το κοινωνικό σύστημα επεμβαίνει, περιορίζοντας τα περιθώρια τους και στερώντας τους την ικανότητα να εξουσιάζουν ακόμη και τον ίδιο τους τον εαυτό».

Μια νεανική παράσταση που θίγει και αναφέρεται όχι μόνο στα προβλήματα της σημερινής πραγματικότητας , αλλά στην προαιώνια σχέση θύτη – θύματος. Στη κατάχρηση της εξουσίας. Στην αλλοίωση των χαρακτήρων των ανθρώπων, όταν αποκτήσουν εξουσία.
Δείτε την !

«Ελευθερία χωρίς εξουσία καταντάει χάος, και εξουσία χωρίς τον σεβασμό της ελευθερίας, τυραννία» – Στέφαν Τσβάιχ

Ελιγμοί-promo-poster

 Ταυτότητα της παράστασης
Θέατρο 104 – Ευμολπιδών

Κείμενο: Eduardo Galan
Μετάφραση: Μαρία Φωτεινάτου
Σκηνοθεσία: Θοδωρής Βουρνάς
Βοηθός Σκηνοθέτη: Λυδία Τριγώνη
Φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη
Σκηνικά: Κασσιανή Λεοντιάδου
Artworks on scene: Frank Moth
Ενδυματολόγος: Σοφία Λεγάτου
Μουσική: Ketsa (look up)
Φωτογραφία promo/artwork: Γιώργος Γιαννίμπας

ΠΑΙΖΟΥΝ:
Λάζαρος Βασιλείου, Αλέξανδρος Νταβρής, Τάκης Παρασκευόπουλος, Δήμητρα Στάικου

Παραστάσεις: Από 26 Απριλίου 2017 και για 14 μόνο παραστάσεις
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: κάθε Τετάρτη και Πέμπτη στις 21:15 μμ
Εισιτήρια: 12 κανονικό και 8 μειωμένο
Διάρκεια: 80 λεπτά
Πληροφορίες θεάτρου:
Θέατρο 104
Ευμολπιδών 41, Γκάζι, Αθήνα, T. 210 3455.020

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s