Contractions του Mike Bartlett

DSC02242

Eίχα ξαναδεί το έργο πριν μερικά χρόνια. Το θέμα του φάνταζε έργο επιστημονικής φαντασίας. Και να πέντε περίπου χρόνια το μακρινό μέλλον, έγινε παρόν. Είναι η νέα επαγγελματική πραγματικότητα. Όχι ακόμη τόσο ακραία να σου ζητούν την σωρό του νεκρού παιδιού σου, προκειμένου να διαπιστώσουν ότι δεν λες ψέματα ότι πέθανε το μωρό σου, αλλά δεν ξέρω ίσως να φτάσουμε και εκεί.

Βρισκόμαστε σε μία πολυεθνική εταιρία. Αλλεπάλληλες συναντήσεις της απρόσωπης manager της εταιρίας με μία γυναίκα υψηλόβαθμο στέλεχός της. Οι συναντήσεις αφορούν την τήρηση από την πλευρά της υπαλλήλου των όρων του συμβολαίου που υπέγραψε κατά την πρόσληψή της, που δεν επιτρέπουν μεταξύ των υπαλλήλων καμία σχέση που να υπονοεί ρομαντισμό και ερωτισμό, γιατί μια τέτοια σχέση θα έχει αντίκτυπο στις πωλήσεις της εταιρίας. Και φυσικά ο μόνος στόχος είναι η συνεχής αύξηση των πωλήσεων.

DSC02231

 

Όσο η σημερινή κρίση μεγαλώνει και εξαπλώνεται, όσο οι θέσεις εργασίας μειώνονται, τόσο οι πολυεθνικές, οι εργοδότες θα γίνονται πιο ασύδοτοι, πιο σκληροί. Οι κάμερες παρακολουθούν τα πάντα στους χώρους εργασίας. Ελέγχουν μέχρι και την παραμικρή λεπτομέρεια της ζωής μας.

Μέχρι ποιου σημείου εξόντωσης της προσωπικότητας των νέων ανθρώπων θέλετε, μπορείτε να φθάσετε, για το καλό των πωλήσεων σας, για το καλό της εταιρίας σας;

«Κυλάει αίμα στις φλέβες σας;» φωνάζει η υπάλληλος Έμα, Αγγελική Παρδαλίδου, σε μια στιγμή άγριου ξεσπάσματος στην manager της, Αναστασία Χαριτίδου, «Έχεις παιδιά; Κοιμάσαι μόνη σου τα βράδια;»

DSC02248

Δύο νέα παιδιά που εργάζονται στο ίδιο γραφείο γνωρίζονται, βγαίνουν για φαγητό, ερωτεύονται. Τι πιο απλό και φυσικό πριν μερικά χρόνια: Αυτή η κατάσταση όμως τώρα «χαλάει» την ισορροπία της εταιρείας και πρέπει να ληφθούν μέτρα.

Η εταιρία θα ορίσει μέχρι πότε θα διαρκέσει η σχέση και όταν η κοπέλα μένει έγκυος, ο νεαρός, μετατίθεται πολύ μακριά στο Κίεβο, για να μην μπορεί να δει το μωρό του. Να μην μπορεί να το δει και όταν αυτό είναι νεκρό. Για το καλό της εταιρίας. Να μην διαταραχτεί η ισορροπία, να μην μειωθούν οι πωλήσεις.

Η νεαρή κοπέλα, η Έμα, μετά το θάνατο του παιδιού της- ανθρώπινο ράκος, πια- ζητά να παραιτηθεί. Φυσικά και μπορεί. Είναι «ελεύθερη» να το κάνει. Όμως η εταιρία θα στραφεί εναντίον της για αθέτηση συμβολαίου και μία κακή συστατική επιστολή θα τη συνοδεύει. Και πώς θα ξαναβρεί δουλειά. Από ανάγκη γίνεται πειθήνιο όργανο της εταιρίας και δεν τολμάει να φύγει, παρόλο που η ζωή της έχει πλέον καταστραφεί.

DSC02225

Μια παράσταση γροθιά στο στομάχι.

Αυστηρή, απρόσωπη, ανέκφραστη – αν και προσπαθεί να προσεγγίσει την υπάλληλο με δήθεν φιλικό τρόπο- ακόμη και όταν αντικρίζει το νεκρό μωρό που η ίδια ζήτησε να το ξεθάψουν για να κάνουν τεστ DNA, άνθρωπος-απάνθρωπος, ρομπότ εκτελεστικό, η manager, Αναστασία Χαριτίδου. Την Αναστασία Χαριτίδου την πίστεψα. Έπαιζε τόσο φυσικά. Είχε αγκαλιάσει αυτό τον ρόλο και τον είχε κάνει δικό της.

DSC02233

Γλυκιά, γαλήνια, τρυφερή, κατά βάθος ειρωνική η Έμα, Αγγελική Παρδαλίδου, ξαφνικά εκρήγνυται, θέτει τον εαυτό της εκτός ελέγχου και μετά συμμορφώνεται στους όρους της εταιρίας. Η Αγγελική Παρδαλίδου με συγκίνησε, ο τρόπος που έπαιζε, οι εκφράσεις της, η φωνή της- όλα ήταν τόσο ανθρώπινα. Ή σιωπή της, η υπομονή της και η έκρηξή της με ανατρίχιασαν.

Πολύ καλές οι ερμηνείες και των δύο πρωταγωνιστριών.

Η σκηνοθεσία της Πέμης Ζούνη ιδιαίτερη. Μπαίνοντας στην αίθουσα, βλέπουμε την Έμα, μέσα σε μια καμαρούλα με κάγκελα. Δεν είμαστε πια ελεύθεροι, όλοι είμαστε φυλακισμένοι.

Ο φωτισμός και ο ήχος έπαιξαν μεγάλο ρόλο στην παράσταση. Το μίνιμαλ σκηνικό θύμιζε το παγερό περιβάλλον μιας πολυεθνικής εταιρείας και σε έκανε να επικεντρωθείς στην ιστορία χωρίς να αποσπά την προσοχή σου.

Ας ελπίσουμε ότι το τέλος του έργου, δεν θα είναι και το τέλος της ελεύθερης ζωής των ανθρώπων.

Ο Mike Bartlett γράφει αυτό το έργο αναρωτώμενος «Τι κοινωνία κυοφορούμε;».

DSC02257

Αυτή η παράσταση με προβλημάτισε πολύ. Κατά τη διάρκειά της, μου ερχόταν συχνά στο μυαλό ο Τζωρτζ Όργουελ και το βιβλίο του «1984».  Όταν γύρισα σπίτι, κάθισα και το ξαναδιάβασα.  Μου θύμισε το κλασικό απόσπασμα για το 2+2=5.

Απόσπασμα από το βιβλίο του George Orwell «1984»:

(…)
-Θυμάσαι που έγραψες στο ημερολόγιό σου « Ελευθερία είναι η ελευθερία να λες ότι δύο και δύο κάνουν τέσσερα»; (…)
Ο Ο’Μπράιεν έδειξε στον Ουίνστον τη ράχη του αριστερού του χεριού που σήκωσε. Ο αντίχειρας ήταν κρυμμένος, τα τέσσερα δάχτυλα τεντωμένα.
-Πόσα δάχτυλα σου δείχνω, Ουίνστον;
-Τέσσερα!
-Κι αν το Κόμμα πει ότι δεν είναι τέσσερα, αλλά πέντε, τότε πόσα είναι;
-Τέσσερα!
(…)
-Πόσα είναι τα δάχτυλα Ουίνστον;
-Τέσσερα.
Η βελόνα ανέβηκε στα εξήντα.
-Πόσα δάχτυλα, Ουίνστον;
-Τέσσερα! Τέσσερα! Τι άλλο μπορώ να πω; Τέσσερα!
(…)
-Πόσα δάχτυλα βλέπεις, Ουίνστον;
-Τέσσερα! Σταμάτησε, σταμάτησέ το! Πώς μπορείς και συνεχίζεις; Τέσσερα! Τέσσερα!
-Πόσα δάχτυλα, Ουίνστον;
-Πέντε! Πέντε! Πέντε!
-Όχι, Ουίνστον, δεν ωφελεί. Λες ψέματα. Εξακολουθείς να πιστεύεις πως είναι τέσσερα. Πόσα είναι τα δάχτυλα, σε παρακαλώ;
-Τέσσερα! Πέντε! Τέσσερα! Ό,τι θέλεις. Μόνο σταμάτησε τον πόνο!
(…)
-Μαθαίνεις αργά, Ουίνστον- είπε ο Ο’Μπράιεν ευγενικά.
-Πώς μπορώ να κάνω αλλιώς;-κλαψούρισε. Πώς μπορώ να μη δω… αυτό που είναι μπροστά στα μάτια μου; Δύο και δύο κάνουν τέσσερα.
-Μερικές φορές, ναι, Ουίνστον. Άλλοτε κάνουν πέντε. Άλλοτε κάνουν τρία. Κάποτε κάνουν όλα αυτά μαζί. Πρέπει να κάνεις μεγαλύτερη προσπάθεια. Δεν είναι εύκολο να γίνεις λογικός.

(…)

Αυτή η τόσο καλοδουλεμένη παράσταση, με έκανε να αναρωτηθώ. Πόσο κάνουν τελικά 2+2;

Πληροφορίες:

ΘΕΑΤΡΟ ΑΛΚΜΗΝΗ, Αλκμήνης 8, Γκάζι

Πρωταγωνιστούν     Αναστασία Χαριτίδου, Αγγελική Παρδαλίδου

Σκηνοθεσία               Πέμη Ζούνη

Μετάφραση               Χρήστος Νικολόπουλος

Σκηνικά-Κοστούμια   Ιωάννα Τιμοθεάδου

Μουσική                      Κωνσταντίνος Παγιάτης

Σχεδιασμός Φώτων     Βασίλης Κλωτσοτήρας

Φωτογραφίες              Νικολέττα Γιαννούλη

Διάρκεια 70′ χωρίς διάλειμμα

Κάθε Τετάρτη 21:30

 

Advertisements

4 thoughts on “Contractions του Mike Bartlett

  1. Παράθεμα: ΘΕΑΤΡΟ| “CONTRACTIONS” – ΚΑΘΕ ΤΕΤΑΡΤΗ ΣΤΗΝ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΑΛΚΜΗΝΗ! | MIND THE ART

  2. Παράθεμα: ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΙΣ!| ΘΕΑΤΡΟ| “CONTRACTIONS” – ΣΤΗΝ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΑΛΚΜΗΝΗ! – MIND THE ART

  3. Παράθεμα: ΝΙΚΗΤΕΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ!| ΘΕΑΤΡΟ| “CONTRACTIONS” – ΣΤΗΝ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΑΛΚΜΗΝΗ! – MIND THE ART

  4. Παράθεμα: ΘΕΑΤΡΟ| “CONTRACTIONS” – ΚΑΘΕ ΤΕΤΑΡΤΗ ΣΤΗΝ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΑΛΚΜΗΝΗ!| Παράταση Παραστάσεων από 3/2/16 έως 2/3/16! – MIND THE ART

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s